.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
اولین جشنواره زيباترين اسب هاى تركمن
نخستين جشنواره «اسب اصيل تركمن» با هدف پيشرفت در پرورش اين نژاد اصيل با انتخاب اسب هاى برتر در استان گلستان برگزار شد.

نخستين جشنواره «اسب اصيل تركمن» با هدف پيشرفت در پرورش اين نژاد اصيل با انتخاب اسب هاى برتر در استان گلستان برگزار شد.

غلامعلى سوسرايى فرماندار شهرستان گنبدكاووس در مراسمى كه به همين مناسبت برگزار شد، گفت: پرورش اسب تركمن يكى از قابليت هاى استان است كه مى تواند ميزان اشتغال در منطقه را افزايش دهد.
سوسرايى افزود: هم اكنون جمعيت اسب اصيل تركمن محدود شده و از اين رو مسئولان استان از تمام افراد علاقه مند به سرمايه گذارى در پرورش اسب استقبال مى كنند.
بيژن جهان پناه قائم مقام مديركل دفتر ترويج وزارت جهاد كشاورزى نيز در اين مراسم گفت: اسب تركمن يكى از مناسب ترين اسب ها براى سوارى است كه امروزه به دليل برنامه ريزى هاى نامناسب در معرض خطر قرار دارد.
وى با بيان اين كه اكنون ۱۵۵هزار رأس اسب در ايران وجود دارد، گفت: از اين تعداد ۱۰درصد به صورت صنعتى، ۵۰درصد نيمه سنتى و ۴۰درصد توسط ايلات و عشاير پرورش يافته اند.
اين مقام وزارت جهاد كشاورزى ادامه داد: هم اكنون تعداد كمى از مراكز پرورش اسب پيشرفته هستند و تعداد آنها نيز رو به تزايد نيست و لازم است به صورت برنامه ريزى شده به پرورش اسب نگاه شود.
جهان پناه در ادامه به مشكلات پرورش اسب تركمن پرداخت و گفت: همه دست اندركارانى كه ساز و كار حمايت در اين مقوله را دارند در ترميم اين بخش كمك كنند.
وى افزود: كمبودهاى موجود در زمينه ورزش سواركارى، ايجاد بانك ژن، كتاب نسل اسب ها، شناسنامه دار ساختن آنها و ايجاد آزمايشگاه هاى مرجع، زير ساخت هاى لازم براى مطالعات پرورش اسب است كه بايد به آن پرداخته شود.
وى با بيان اين كه اسب تركمن يكى از تيره هاى اصيل اسب و ايرانى است افزود: مناطق مختلف ايران خاستگاه اسب هاى مخصوص به خود است كه اسب اصيل عرب با حدود ،۱۲۰۰ اسب كرد با ۲۷۰۰ و اسبچه خزر با حدود ۵۰۰ رأس از جمله آنها است.
\ انتخاب اسب هاى زيباى تركمن
در اين جشنواره كه ۴۸ اسب اصيل تركمن از استان هاى گلستان و خراسان شمالى حضور داشتند ۲۱ اسب زيبا به عنوان برترين انتخاب شدند. محمد تقى دميرچى يكى از داوران جشنواره گفت: زيبايى سر، نماى حركتى، اسكلت بدنى و اصالت اسب ها معيار انتخاب آنها است. اين جشنواره در ۷ گروه و در رده سنى زير ۲ سال تا بالاى ۴ سال براى اسب هاى اصيل تركمن برگزار شده است.
علاقه مندان زيادى از ۲ استان و همچنين گردشگرانى از كشورهاى انگليس و مجارستان در اين جشنواره كه در مجموعه سواركارى گنبدكاووس برگزار شد، شركت داشتند. اين جشنواره با اهداى جوايز ۵۰۰ ، ۳۰۰ و ۲۰۰هزار تومانى به نفرات اول تا سوم هر گروه پايان يافت.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

ملیحه 18 اسفند 1387
ترکمن با اسب ترکمن در جهان شناخته میشود.

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.094 seconds.